Navegando por Autoria "RODRIGUES, Fernando de Assis"
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Livro Acesso aberto (Open Access) Cultura digital, ensino remoto e pandemia: relatório da Faculdade de Arquivologia da Universidade Federal do Pará - 2020(Instituto de Ciências Sociais Aplicadas - ICSA/UFPA, 2021) RODRIGUES, Fernando de Assis; CÂNDIDO, Gilberto Gomes; ZAPATA, Cristian BerríoEste livro apresenta de forma analítica os dados coletados pelo instrumento de pesquisa elaborado para compreender as problemáticas que a comunidade acadêmica da Universidade Federal do Pará (UFPA) enfrenta no processo de desenvolvimento das suas atividades de ensino por meio a instauração do Regime de Ensino Remoto Emergencial (ERE). O alvo central desta pesquisa foi oferecer à sociedade um diagnóstico das comunidades acadêmicas da UFPA para entender os desafios de como viabilizar o Regime ERE de forma inclusiva, para dar continuidade às atividades de ensino da instituição, salvaguardando a integridade dos membros da comunidade universitária e a qualidade de ensino.Capítulo de Livro Acesso aberto (Open Access) Indexação social como estratégia para visibilidade de conteúdos científicos no serviço de rede social online Tiktok(2023) SILVA, Larissa Lima da; GOMES, Amanda Garcia; FONTELES, Débora Matni; RODRIGUES, Fernando de AssisObjective: To analyze the use of hashtags in Brazilian science dissemination in Online Social Network Services, to identify the characteristics and strategies of visibility based on social indexing. Methodology: Descriptive and exploratory study, with qualitative and quantitative nature, on hashtags used by science popularizers. The research universe is the scientific dissemination of Brazilian profiles on TikTok. It collected 1,586 hashtags, with 8,106 occurrences, from 17 profiles of Brazilian science popularizers selected from a sample of 172 profiles on TikTok. The profile selection criteria were the presence of social indexing, the content produced by specialists or scientific and cultural institutions, and the profiles that fit into the context of scientific dissemination. After quantitative classification, it described the 12 most popular hashtags according to their characteristics, indexing terms, and popularity. Results: It observed hashtags occurrences in the nine areas of knowledge categorized by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel. Content visibility strategies apply six types of hashtags: internal to the academic context, generic and popular, linked to an area of knowledge, designed to promote educational content, that identifies or customize the search for information conveyed to a profile, and of a political nature. Conclusion: Hashtags are part of TikTok's content classification system and have the potential to represent the informational content of videos, making it possible to gather publications that have related subjects.